Van 10 tot 16 juni 2024 ontvangt Willem Twee een bijzondere bruikleen van De Pont Museum Tilburg.
In aanvulling op de filmlezing Kunst in Beeld op vrijdag 14 juni, waarbij we de film Dearest Fiona tonen, ontvangt Willem Twee Kunstruimte de zeefdruk Lift van Fiona Tan. Deze is in de week van de lezing dagelijks te bezichtigen in de Spiegelzaal.
Kunst in Beeld is een samenwerking met Verkadefabriek, waarbij we een film over kunst inleiden met een korte introductie door kunsthistorica Marie Jose Eijkemans. Kaarten voor de filmlezing op 14 juni zijn te koop via de website van de Verkadefabriek.
Over Fiona Tan
Fiona Tan heeft in de afgelopen jaren veel erkenning gekregen voor haar film- en videoinstallaties. In 2001 was haar werk te zien op de Triënnale van Yokohama en het jaar daarop op de Documenta in Kassel. In 2009 oogstte zij veel lof voor haar nieuwe werk in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Zij heeft zowel documentaire films gemaakt als autonome film- en videowerken. Het werk wordt gekenmerkt door een aandachtige registratie van mensen in hun omgeving. Door een precieze montage krijgen deze registraties een gedetailleerde aandacht. Voor een aantal werken is bestaand beeldmateriaal uit filmarchieven gebruikt, waarbij Tan een grote belangstelling voor oude antropologische documentaires heeft. Deze fragmenten zijn door haar als het ware cultureel verplaatst waardoor er een nieuwe confrontatie ontstaat met de anonieme geportretteerden. Bij veel van dit materiaal ervaart men een spanning tussen het kijken en het bekeken worden. Tan heeft dergelijke beelden onder meer gebruikt voor de werken Smoke Screen (1997), Facing Forward (1999) en Tuareg (1999). Het stille poseren en de aandachtige blikken van de geportretteerden geven deze opnamen een tijdloze concentratie waarin we ons kunnen spiegelen aan het beeld van ‘de ander’. Els Hoek schrijft: ‘Het gaat Fiona Tan in het bijzonder om het kijken van de ene mens naar de andere. Wat zegt de blik waarmee de reiziger de inheemse bewoner opneemt? En omgekeerd ook: welke beelden zou die bewoner van de reiziger maken als hij aan de andere kant van de camera stond?’ (Bron: Museum De Pont)