Verhuurhuur bij ons een ruimte
Poppodium
zo 18 nov 2018

Marble Sounds + Rosemary & Garlic

open:20:00
start:20:30
locatie: poppodium
zaal: Grote Zaal

In al zijn bescheidenheid ontpopte Marble Sounds, het geesteskind van Pieter Van Dessel, zich in 2010 tot de ruwe parel van de Belpop. De melancholische indierock op hun debuutalbum ‘Nice Is Good’ (Zealrecords) werd zeer enthousiast onthaald door pers, publiek en concertorganisatoren.

De Morgen doopte het album al snel tot ‘cd van de week’ en met de single ‘Sky High’ scoorde de band niet alleen een Afrekening-hit, maar werden ze ook genomineerd voor een MIA (Music Industry Award) in de categorie ‘Beste Video’.
In 2013 verscheen opvolger ‘Dear Me, Look Up’. Ook deze keer waren de reviews unaniem lovend. Dankzij de superbe single ‘Leave A Light On’ vond Marble Sounds de weg naar het brede publiek. Het nummer werd een grote Music For Life hit op Studio Brussel, haalde de
nr.1 positie in de Afrekening, werd Hot Shot op Studio Brussel en kampeerde een lange tijd in de playlists van Studio Brussel, Radio 1, Radio 2 (top 30), MNM, FM Brussel en op de Nederlandse radio’s 3FM (Giel Beelen) en KRO Radio 2. Marble Sounds sleepte in 2014 op de MIA’s twee nominaties in de wacht in de categorieën ‘Beste Groep’ en ‘Beste Video’. In januari 2016 volgde ‘Tautou’, het derde full album van de band. Een stijlbreuk was het niet, maar het album klonk wel anders dan het voorgaande werk: groots in zijn eenvoud – soms bombastisch, soms intens, maar het hart van de muziek zat nog steeds vol melancholie. Op ‘Tautou’ is een centrale rol weggelegd voor de prachtige
strijkarrangementen van componist Roel Das, ingespeeld door een achtkoppig orkest van Casco Phil, het voormalige Belgische Kamerfilharmonie. De samenwerking tussen Marble Sounds en Casco Phil is zo geslaagd dat ze besluiten om samen enkele concerten te doen. Zo speelt Marble Sounds met Casco Phil uitverkochte shows op Little Waves Festival (C-Mine, Genk) en More Music Festival (Concertgebouw, Brugge). Van dat laatste concert verschijnt in 2017 het live album ‘Live with Casco Phil at Concertgebouw Brugge’. Eind augustus 2018 zal ‘The Advice To Travel Light’, het vierde studio album van Marble Sounds, verschijnen op het vertrouwde Zealrecords. Verwacht je aan 11 indringende, diep gelaagde songs, nu eens streelzacht, dan weer dreigend.

Rosemary & Garlic

Op 12 januari 2018 is het debuutalbum van het Nederlandse Rosemary & Garlic verschenen, waar zowel in binnen- als buitenland reikhalzend naar werd uitgekeken. De band wist de afgelopen jaren velen te betoveren met ijle, ongrijpbare muziek, geworteld in de folk en singer-songwriter traditie, maar waar kwalificaties nooit echt vat op kregen. De voortekenen zijn heel positief. Zo verscheen I’m Here, dat voorafgaand aan het album werd uitgebracht, in de prestigieuze The Most Beautiful Songs in the World playlist van Spotify.

Het nummer is representatief voor de rest van het debuut met de verstilde zang van Anne van den Hoogen en de gelaagde muzikale omlijsting van piano en subtiele elektronica als de belangrijkste ingrediënten. Na de winterse EP The Kingfisher uit 2015 geeft het debuutalbum veel meer een impressie van alle vier de jaargetijden waarbij de liedjes als schilderijtjes stuk voor stuk nauwkeurig werden ingekleurd. Rosemary & Garlic ging zonder vastomlijnd plan de studio in. Het album kwam daardoor heel intuïtief tot stand, waarbij Anne op gitaar en ex-bandlid Dolf Smolenaers op piano en elektronica werkten aan nieuwe ideeën. Een intensief creatief proces, waarbij de nummers uiteindelijk samen werden geschreven en gearrangeerd.
Anne studeerde literatuurgeschiedenis en hield daar een voorliefde voor de Romantiek aan over – een stroming uit de 19e eeuw, waarin de natuur emoties weerspiegelt en personages op zoek zijn naar authenticiteit. Haar teksten zijn beeldend en laten ruimte aan de luisteraar om er een eigen interpretatie aan te geven.
Het artwork van de hoes is van de hand van de Amerikaanse kunstenaar Gregory Euclide, wiens werk ook albums van Bon Iver sierde. Zijn stijl wordt gekenmerkt door een surrealistische mix van beeldende kunst en schilderingen. Het werk doet denken aan een 19-eeuws diorama. De sfeer van de muziek van het album wordt perfect weergegeven door het sprookjesachtige beeld van een door natuurgroen omgeven water, waarin de grimmigheid van de stad weerspiegeld wordt.
Net als het artwork vallen de songs van Rosemary & Garlic ook niet in het typische genre maar hebben ook zij net die extra laag, geschilderd met zowel een elektronisch als vintage palet. Soms een subtiele verandering van akkoorden (Nick Drake), soms wat vervreemdende geluidjes of ritmes (Patrick Watson) of experimenten met in de verte na-ijlende elektrische gitaren à la Sufjan Stevens. Maar altijd met een melancholisch hart waarin je misschien de oude Sandy Denny herkent.
Een jaar na de oprichting van Rosemary & Garlic, in 2015, verscheen de EP The Kingfisher. Het Londense Folk Radio zag de EP als eerste voorbij komen ("Once you've crossed paths with this bird, you keep it very close to your heart"). Folk icoon Laura Marling nam Rosemary & Garlic vervolgens op in haar favoriete playlist en Simon Raymonde (Cocteau Twins/Bella Union) draaide de band op Amazing Radio (“it’s absolutely beautiful”). Ondertussen verkocht de band al haar EP’s uit en werd wekenlang de best verkopende folk act op Bandcamp en trad het duo veel op, zowel in het binnen- als in het buitenland.

ok, prima

Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt willem-twee.nl gebruik van cookies.