kassa
Concertzaal
di 03 apr 2018

Liza Ferschtman & Mahan Esfahani

Concertzaal

open:19:30
start:20:15
einde:22:30
locatie: concertzaal
zaal: Concertzaal

Liza Ferschtman durft. Zonder aarzelen voert ze een van de meest spraakmakende barokke werken voor de viool uit: de Rozenkranssonates van Biber.

Vijftien sonates die zeer beeldend momenten uit het leven van Christus en Maria (de vijftien geloofsmysteries) tot klinken bren- gen. Ferschtman is dit seizoen Zielsverwant van het Muziekgebouw. Ze speelt deze toch al veeleisende sonates op barokviool, de eerste keer dat zij zich aan dit specialisme waagt.

De vijftien sonates en de indrukwekkende afsluitende passacaglia die tezamen Bibers Rozenkranssonates vormen, zijn niet alleen door de virtuositeit een tour de force. Elke sonate vraagt om een andere stemming (scordatura) van de viool. Dit zet niet alleen het instrument onder druk, maar vraagt ook het uiterste van de musicus.

Liza Ferschtman: ‘De uitdrukkingskracht van deze muziek is ongekend. Geen middel wordt onbenut gelaten om de verhalen te vertellen. Pure retorica.’

De violiste gaat met klavecinist Mahan Esfahani de uitdaging aan met een van de moeilijkste stukken uit de viooliteratuur. Klavecinist en druktemaker, zo omschrijft Mahan Esfahani zichzelf op Facebook. Het staat intussen vast dat de Iraniër een van de spannendste klaveci- nisten van nu is. Hij maakte o.a. furore met zijn interpretatie van de Goldbergvariaties.

ok, prima

Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt willem-twee.nl gebruik van cookies.