Verhuurhuur bij ons een ruimte
willem twee kunstruimte
za 29 feb

Albert van Abbe: OMA

locatie: kunstruimte
zaal: kunstruimte
Afgelast

Beleef de tentoonstelling online!

Kijk hier de video van Albert van Abbes installatie 'OMA'.

In het kader van het FAQ Festival presenteert Willem Twee kunstruimte het audio-visuele werk ‘OMA’ van multimediamaker Albert van Abbe.

Met het werk ‘OMA’ herschept Van Abbe met licht en geluid een persoonlijke jeugdherinnering, die in retrospectief het beginpunt vormt voor zijn artistieke praktijk. Met binauraal opgenomen geluid en een lichtprojectie simuleert hij een herkenbare visuele ervaring van voorbijrijdende auto’s in een regenachtige nacht.

Albert van Abbe is bijna twintig jaar actief als DJ en producer. Hij speelde op festivals en in clubs als Berghain in Berlijn, Awakenings Festival en Faust in Seoul. Daarnaast werkte hij aan veel verschillende audiovisuele projecten. De laatste jaren zijn licht, video en de architecturale ruimte een steeds belangrijkere rol gaan spelen in zijn werk, aanvankelijk vooral ter ondersteuning van zijn muziek, maar gaandeweg ook als individuele kunstwerken. Net als zijn elektronische muziek, die zich kenmerkt door een kalmerende en hypnotiserende stijl, hebben zijn lichtinstallaties en videowerken een rustgevende en introspectieve uitwerking.

Tijdens de opening van de tentoonstelling op 29 februari zal Albert van Abbe bij zijn installatie een DJ-set spelen. In aansluiting op de opening begint om 18:00 uur in Willem Twee poppodium het Boundless Festival. Tickets voor het festival zijn verkrijgbaar via de website.

Albert van Abbe maakt deel uit van het Talent/Music-Hub Brabant programma, een initiatief van provincie Noord-Brabant in samenwerking met Kunstloc Brabant waarbij talentvolle makers ondersteund en gefaciliteerd worden door Willem Twee studios.

‘Met licht en geluid herschep ik ruimtes uit mijn herinneringen waarin ik me fijn voel’ 


Albert van Abbe (Eindhoven, 1982) is een creatieve duizendpoot. Als multimediamaker – hij is DJ, producer, grafisch vormgever, kunstenaar en wat al niet meer – beweegt hij zich tussen de werelden van de muziek en de beeldende kunst en het is juist die tussenruimte die hij interessant vindt. Bij Willem Twee kunstruimte heeft hij nu zijn eerste solotentoonstelling. Hij toont zijn nieuwste audiovisuele werk ‘OMA’, dat voortkomt uit een jeugdherinnering. Curator Masha van Vliet ging met Van Abbe in gesprek.

Masha van Vliet: Je werk is altijd heel persoonlijk. Het komt vaak voort uit een persoonlijke beleving of herinnering. In het werk ‘OMA’ herschep je een jeugdherinnering aan het logeren bij je oma. Wat is die herinnering?

Albert van Abbe: Ik logeerde soms bij mijn oma en de kamer waarin ik sliep lag aan de weg. Het licht en geluid van de voorbijrijdende auto’s is mij altijd bijgebleven. Ik associeer die combinatie van licht en geluid met iets prettigs, maar vind het op een bepaalde manier ook heel poëtisch en melancholisch. Ik houd van het herhalende, van wanneer beeld en geluid synchroon lopen. Het heeft iets ‘wiegends’. Als kind wiegde ik mezelf in slaap, nu houd ik van sporten die repetitief zijn, zoals zwemmen. Techno heeft ook dat herhalende en dat is dus ook wat me erin aanspreekt. Muziek maken is voor mij een soort therapie. In mijn werk probeer ik die situaties en ruimtes waarin ik me fijn voel opnieuw te scheppen en met anderen te delen. Ik hoop in het werk ‘OMA’ mijn gevoel bij die jeugdherinnering over te brengen bij het publiek.

MvV: Je hebt een fascinatie voor synchroniciteit, oftewel gelijktijdigheid. Door de bekende psycholoog Carl Jung omschreven als: ‘een zinvolle vorm van toeval van uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen, die zelf niet direct verbonden zijn’. Je ervaart het als meer dan gewoon toeval, omdat de twee gebeurtenissen voor jou met elkaar te maken hebben. Sommige mensen hebben dat met een combinatie van getallen, jij hebt dat met de combinatie van licht en geluid.

 AvA: Er zijn mensen die synesthesie hebben, waarbij een bepaalde zintuigelijke ervaring een andere zintuigelijke indruk oproept. Zo zijn er mensen die kleur kunnen proeven of geluid kunnen zien. Een bekende kunstenaar als Wassily Kandinsky scheen dit te hebben. En Kanye West! Ik heb dit helaas niet volgens mij, maar ik zie wel bepaalde associaties tussen licht en geluid. Als ik een tik hoor, dan zie ik ook een witte lichtflits. Bij bepaalde herinneringen of momenten in mijn leven komt dit terug. De synesthesische ervaring is een onderwerp dat in mijn werk steeds centraal staat en ik als een soort doel voor ogen heb. Ik ben steeds op zoek naar de perfecte combinatie van licht en geluid. Daarnaast komt mijn werk dus inderdaad altijd voort uit het persoonlijke, maar ik denk dat in wezen het werk van elke muzikant/kunstenaar autobiografisch is.

MvV: Je bent ongeveer twintig jaar geleden begonnen als DJ. Op een bepaald moment ben je video- en lichtinstallaties gaan maken, eerst als ondersteuning van je muziek, daarna als individuele kunstwerken. Kun je iets vertellen over hoe en waarom je hiermee bent begonnen?

AvA: Ik ben eigenlijk juist begonnen vanuit het beeld; ik ben opgeleid als grafisch vormgever en heb toen ik jonger was veel met graffiti gedaan. Ik heb op de kunstacademie gezeten, maar op dat moment was ik eigenlijk al veel meer met muziek bezig en dat vond ik veel interessanter, dus met de academie ben ik toen gestopt. Deze achtergrond verklaart wel mijn ‘grafische’ benadering van muziek. Mijn kunstachtergrond heeft er denk ik ook aan bijgedragen dat ik muziek makkelijk naar beeld weet te vertalen. Deze tentoonstelling geeft mij de mogelijkheid om juist de experimentele kant van mijn werk verder uit te diepen.

Van Abbe ging na zijn studie grafische vormgeving een jaar naar de kunstacademie in Breda, deed daarna een gaststudie in Leipzig en studeerde daarna weer een jaar ArtScience aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het conservatorium in Den Haag, een studie gespecialiseerd in sonologie. Nergens vond hij echter de multidisciplinariteit, waarin hij eigenlijk geïnteresseerd was. Jarenlang draaide hij met een groep vrienden op illegale kraakfeesten door heel Europa. Langzaamaan werd het steeds professioneler. Nu speelt hij op grote Techno-festivals als Berghain, Awakenings en Faust.

MvV: Hoe ben je als DJ begonnen?

AvA: Eigenlijk van de ene op de andere dag. Ik wilde op een bepaald moment heel graag muziek maken. Dat was in 2001. Ik heb met mijn moeder het bedrag gedeeld om een synthesizer ‘Groovebox’ te kopen. Ik had er toen nog totaal geen verstand van en heb op goed geluk het apparaat gekocht. Daarmee ben ik dingen uit gaan proberen. Ik vond het leuk dat het zo individualistisch was. Niemand in mijn vriendenkring deed iets met muziek. Ik moest alles zelf uitvinden. Het internet was nog niet zo groot. Ik had niemand in de buurt die er verstand van had en die ik kon vragen hoe je een beat moet maken. Nu is er met YouTube en alle mogelijkheden van het internet veel meer mogelijk. Vrij direct nadat ik begon met muziek maken ben ik begonnen om te live spelen. Toen ben ik veel op kraakfeesten gaan draaien. Samen met mijn vrienden deden we zo’n vijftig kraakfeesten per jaar. Het was totale anarchisme. Alles ging fout wat er fout kon gaan, maar niemand maakte zich er druk om. Daarnaast werkte ik een dag in de week als grafisch vormgever, waarmee ik net genoeg geld verdiende om rond te komen. Iedereen verklaarde me voor gek. Toen ik in 2009 vader werd, kwam het moment dat ik me besefte dat ik het toch wat professioneler aan moest gaan pakken. Ik moest uiteindelijk ook wel iets met al die muziekkennis gaan doen, want anders had ik al die jaren voor niets geïnvesteerd. Ik ben kleine stapjes gaan zetten naar professionalisering. Nu ga ik niet meer ergens draaien voordat er een contract is ondertekend bijvoorbeeld.

MvV: Animaties en lichtkunst dienen vaak als begeleiding van elektronische muziek. Hoe zit dat bij jou? Hoe verhoudt je visuele werk zich tot je muziek?

AvA: Ik ben vooral geïnteresseerd in de wisselwerking tussen de twee. In het werk ‘OMA’ hebben beeld en geluid elkaar echt nodig. Zonder het geluid zou de animatie heel abstract zijn. Door de toevoeging van het geluid wordt het werk de ervaring die ik voor ogen had. Ik ben nu av-software aan het ontwikkelen waarmee ik mijn muziek live kan vertalen naar beeld en licht. Ik vind het ook interessant om met andere mensen samen te werken en van iemands expertise te leren. De animatie voor ‘OMA’ ontwikkelde ik bijvoorbeeld in samenwerking met VJ Noortje van den Eijnde.

MvV: Wie zijn jouw grote voorbeelden?

AvA: Carsten Nicolai is een van mijn grote voorbeelden, ook wel bekend onder zijn artiestennaam Alva Noto. Hij is muzikant en oprichter van het label Raster-Noton. Een ander voorbeeld is de Japanse beeldend kunstenaar Ryoji Ikeda. Zijn elektronische muziek is wereldberoemd, maar hij heeft ook tentoonstellingen in de grootste musea ter wereld. Zijn werk was bijvoorbeeld te zien op de laatste Biënnale van Venetië. Ook de componist Robert Henke inspireert me heel erg. Muziek en beeldende kunst zijn nog echt gespleten werelden. Dit zijn allemaal artiesten die in beide werelden enorm succesvol zijn. Er zijn niet veel mensen die deze combinatie nastreven en voor mij is dat juist interessant.

MvV: Dit is jouw eerste tentoonstelling. Hoe is het om je werk te presenteren in een kunstcontext? Is het een kant die je meer op wilt?

AvA: Ik heb wel eerder werk getoond in groepstentoonstellingen, met name op kraakfeestjes, maar dat was allemaal DIY en heel ad hoc. Daar toonde ik schilderijen, of installaties. Ik wil me niet perse een kant op bewegen. Ik heb altijd al allerlei verschillende dingen naast elkaar gedaan en hier voel ik me goed bij. Als DJ ben je wat anoniemer. Ik heb het gevoel dat ik met deze tentoonstelling zelf meer in de spotlights sta, wat ook wel eens leuk is.

MvV: Tijdens het FAQ Festival ga je een experimentele live set spelen in de tentoonstelling. Wat kunnen we verwachten?

AvA: Mijn plan is om met een paar synthesizers, en met het geluid en het beeld van de installatie als back drop, live te reageren op het werk in de tentoonstelling. Alles is live en het wordt waarschijnlijk experimenteel, een samenspel met het geluid van de installatie.

MvV: En wat voor interessante nieuwe dingen staan er voor jou de komende tijd op de planning?

AvV: Ik ga een nieuw album uit te brengen en ik hoop dit uit te kunnen geven op het label Raster (vroeger Raster-Noton), omdat zij heel goed aansluiten op waar ik heen wil. Ik heb samengewerkt met de eigenaar van dat label, Olaf Bender, en we hebben samen een mini-album gemaakt. Dat wil ik ook uit gaan brengen. Daarnaast doe ik een samenwerking met de philharmonie zuidnederland en slagwerker Dominique Vleeshouwers in het Muziekgebouw. Daarnaast wil ik de av-software die ik samen met een maker uit Berlijn heb ontwikkeld verder in mijn shows gaan toepassen. Heel veel dus eigenlijk!

ok, prima

Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt willem-twee.nl gebruik van cookies.