Verhuurhuur bij ons een ruimte

Archief kunstruimte 2021

Klik op een titel of scroll naar beneden voor uitgebreide informatie en afbeeldingen.

Overzicht tentoonstellingen 2021:

Kim van Erven & Meg Forsyth

7 november 2020 t/m 29 januari 2021

Homerun #2, De Mens

21 november 2020 t/m 8 januari 2021

Marloes Vreeswijk en Jeanine Vloemans

1 december 2020 t/m 31 januari 2021

Glashelder: Bert Schutter

4 februari 2021 t/m 14 maart 2021

Maaike Kramer

10 februari 2021 t/m 28 februari 2021

Glashelder: Lisetteh

6 maart 2021 t/m 25 april 2021

Support Space, Jade Kerste, Isolde Venrooy, Wanda Tiersma en Stan Gonera

5 april 2021 t/m 2 mei 2021 
Parade van onnavolgbare momenten

8 mei 2021 t/m 4 juli 2021

Oh, the Places You’d Go

20 mei 2021 t/m 13 juni 2021


 

kim van erven

Kim van Erven & Meg Forsyth, (terug naar overzicht)

7-11 2020 t/m 29-01 2021

Meg Forsyth (1984, Miami, Florida) houdt zich in haar werk bezig met de manier waarop mensen omgaan met de natuur en op welke manieren wij de natuur gebruiken. Vooral de manieren waarop wij de natuur gebruiken voor genezing of om delen van onszelf te manipuleren fascineren Meg.

Kim van Erven (1984, Nijmegen) is gefascineerd door het verschijnsel dat de mens met kunst, meubels en goedkope decoratiematerialen zijn omgeving mooier en gezelliger probeert te maken, terwijl hij hier misschien niet altijd in slaagt. Kim houdt zich bezig met de esthetiek van het alledaagse.

Curator: Mayke Verhoeven


 

Homerun#2: De Mens  (terug naar overzicht)

21 november t/m 29 januari 2021

In deze tweede editie van Homerun is het thema *De mens* en het werk ‘*Changing History*’ uit 2012 van Charlotte Schleiffert uit de Rabo Kunstcollectie het sleutelwerk.

Vijgendertig (Brabantse) kunstenaars zijn door een jury geselecteerd. Hun werk zal samen met dat van Charlotte Schleiffert te zien zijn in Willem Twee kunstruimte.

Deelnemende kunstenaars: Anouk Bax, Kiki Beernink, Mariëlle van den Bergh, Gam Bodenhausen, Geoffrey van Dijk, Jeroen Duijf, Antonie Eikemans, Marit Goossens, Caren van Herwaarden, Sandra van Hoof, Astrid Huis, Manita Kieft, Marlies Krijgsman, José Krijnen, Lisanne Lammers, Sjoerd van Lankveld, Shelly Lapré, Janet Leduc, Danielle Lemaire, Lisetteh, Tamara Muller, Remy Neumann, Carlette Rijcken, Alice Schiavone, Koosje Schmeddes, Ies Schute, Guus Smeulders, Rob Smulders, Ingeborg Helena van Stiphout, Myrna Stolk, Anne-Marie van den Thillart, Catharina van de Ven, Erik Vermeulen, Ad Wijgergangs en Ilse Wolf.


 

marloesvreeswijk

Glashelder

Marloes Vreeswijk en Jeanine Vloemans

1-12-2020 t/m 31 januari 2021

Het werk van Marloes Vreeswijk (1993) en Jeanine Vloemans (1995) is het afgelopen jaar al vaker onderdeel geweest van een gezamenlijke tentoonstelling. Zo exposeerden zij onder andere samen in Showroom Mama, Rotterdam en Tac, Eindhoven. Zij vinden elkaar in een gedeeld thema het ontsnappen aan de grillen van het alledaagse en de speelse manier waarop ze omgaan met materiaal.

Marloes’ onderzoek uit zich voornamelijk in veel kleur, glitters, textiel en herkenbare objecten die refereren aan haar kindertijd. Met haar werk bevraagt Marloes de norm van wat ‘normaal’ is en waarom we aan bepaalde verwachtingspatronen moeten voldoen. Ze keert zich in haar werk niet af van de realiteit, maar bekijkt deze door een roze bril, om er zo voor zichzelf en anderen een positievere wending aan te geven.

Jeanine duikt graag in de belevingswereld van een eigen beschaving, geïnspireerd op oude culturen en symbolen. Deze vertaalt zij naar een schilderij dat niet ophoudt binnen de kaders van het canvas maar zich juist door de hele ruimte kan verspreiden. Met een ogenschijnlijk simpel ogende beeldtaal en de kracht van de directe kwaststreek wil ze de bezoeker meenemen in een rijke belevings- en fantasiewereld.


Glashelder: Bert Schutter

4 februari 2021 t/m 14 maart 2021

Over de schilderkunst, Over de schilderkunst, Over de kraaien & de eksters
Bert Schutter

Veel van de werken van Bert Schutter gaan over het bevragen van de beeldende kunst zelf. Zo heeft hij zich bijvoorbeeld lange tijd verdiept in bepalende aspecten van de videokunst -zoals beweging, tijd en technologische innovaties- waarbij hij vaak een eenvoudige beeldtaal gebruikt welke hij op ingenieuze wijze combineert met andere beeldende disciplines zoals beeldhouwkunst en schilderkunst. De laatste jaren wordt het medium bepaald door zijn uitgangspunt. Dat kan leiden tot een fotografische oplossing, een tekening of computerprints.

Over de schilderkunst 1.
Over het werk wat te zien is in Willem Twee: ikwillem zegt de kunstenaar:
Omdat de schuifdeur in de ‘Ikwillem’ de tentoonstellingsruimte nadrukkelijk beïnvloedt
heb ik besloten deze situatie niet te negeren maar als uitgangspunt te nemen. Door het vlak naast
de schuifdeur en de balk er boven te kleuren verandert de betekenis van de ingang. De neutrale functionele ingang wordt nu specifiek en persoonlijk. Of, om het wat chiquer te zeggen, de ingang wordt van object > subject.

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de schilderkunst 2.
Trompe l’oeille – de schilderkunst als illusie.

Over de kraaien & de eksters
Op de kamer van wethouder Mike van der Geld in het stadhuis worden een aantal werken
uit de serie ‘kraaien & eksters’ getoond. Deze serie gaat over de rivaliteit tussen kraaien en eksters vlakbij zijn vorige atelier, waarbij de kraaien elk jaar probeerden de twee nesten van de eksters in
de populieren voor mijn raam te veroveren.

Bert Schutter wordt beschouwd als een van de meest multimediaal georiënteerde Nederlandse kunstenaars. Daarnaast was hij sinds 1985 verbonden als docent aan de Academie Minerva Groningen en AKV-St. Joost ’s-Hertogenbosch. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan en exposeert vanaf 1980 in gerenommeerde musea en galeries in binnen- en buitenland. Hij heeft zijn opleiding gevolgd aan Academie voor Kunst en Vormgeving ‘s-Hertogenbosch en Ateliers ‘63 in Haarlem.

Bert Schutter woont en werkt in ’s-Hertogenbosch. Hij heeft zijn atelier in de Willem Twee fabriek.

Over ‘Glashelder’
Willem Twee wil haar makers/huisgenoten graag onder de aandacht brengen. Kunstenaars,
vormgevers, architecten en ontwerpers presenteren gedurende 6 weken hun werk achter
glas in Willem Twee en in de kast op de kamer van wethouder Mike van der Geld onder de naam
‘Glashelder’.

De exposanten zijn allemaal professionals en verbonden aan Willem Twee. Ze werken in hun atelier of werkplaats en exposeren regelmatig.


Maaike Kramer 

10 februari 2021 t/m 28 februari 2021

“We staan vaak helemaal niet stil bij het feit dat praktisch alles om ons heen is geconstrueerd. We raken snel gewend aan de nieuwe status quo en vergeten voor het gemak hoeveel moeite het proces heeft gekost. Met mijn werk wil ik dat onder de aandacht brengen.”

Maaike Kramer (1986) reageert in haar werk op geconstrueerde situaties en kijkt of daar meerdere/andere perspectieven aan toe te voegen zijn. Voor haar installaties, sculpturen en tekeningen gebruikt zij materialen die, zoals ze het zelf verwoordt, van elkaar kunnen ‘lenen’. Zo kan beton bijvoorbeeld de vorm aannemen van papier, en wordt fotografisch materiaal sculpturaal.

Vaak verwijst Kramer in haar werk naar architectuur en door monumentale vormen te combineren met een schetsmatige beeldtaal laat zij in het eindproduct ook de twijfels en overwegingen van het maakproces zichtbaar.

Maaike Kramer woont en werkt in Zeist. Haar werk is eerder te zien geweest in Kunstmuseum Den Haag, UtrechtDownUnder en zal binnenkort te zien zijn op This Art Fair in Amsterdam.

Curator: Mayke Verhoeven


 

Glashelder: Lisetteh

6 maart 2021 t/m 25 april 2021

Al meer dan vijftig jaar wonen er mensen rondom de Ertveldplas, een meer midden in de stad ’s Hertogenbosch. Het meer wordt omsloten door een industrieterrein aan de ene zijde en natuur aan de andere zijde. Al jaren vechten de bewoners met de gemeente om het behoud van dit stukje natuur. In de kast van de wethouder presenteert Lisetteh een serie Toboyo-etsen die betrekking heeft op dit gebied.

In het Willem Twee-gebouw vulde Lisetteh de welbekende ‘Etaloge’ met to-do-lijstjes, zuignapjes en lege medicijnen strips. Hoe druk kan het in je hoofd worden? Hoeveel lijstjes hebben we nodig om de boel geordend te laten verlopen? Om mee te blijven rennen in het hoge tempo van de plek waar we leven? Deze vragen legt Lisetteh met dit werk aan de toeschouwer voor.

Over de kunstenaar
Lisetteh werkt ruim twintig jaar als beeldend kunstenaar en is na rondzwervingen in Europa weer teruggekeerd in Den Bosch. Zij heeft haar atelier op de tweede verdieping van het Willem Twee-gebouw. Lisetteh’s werk is op veel plekken te zien en zij exposeert regelmatig. Naast haar beeldend werk is zij betrokken bij STeC, die de programmering van Kunstruimte de Melkfabriek doet, en werkt zij op Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en Museum De Pont in Tilburg. Daarnaast zet zij zich in als bestuurslid van het Grafisch Atelier Den Bosch en Stichting Ongekend.


Isolde Venrooy, I SUPPORT YOU – YOU SUPPORT ME
Support space
5 april 2021 t/m 2 mei 2021 
We lopen met een boogje om elkaar heen. We houden afstand. We volgen regels die ruim een jaar geleden nog ondenkbaar waren. We missen elkaar. Daarom zoeken we naar nieuwe mogelijkheden om verbinding te zoeken. Hoe houden we contact? Hoe steunen we elkaar?

Wanda Tiersma, Almost Touching

De tentoonstelling Support Space biedt je de gelegenheid om de balans op te maken van veertien maanden corona-maatregelen en de fysieke en mentale leemte die ze tot gevolg had. Drie kunstenaars reflecteren op humoristische, maar ook confronterende wijze op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Ze maken je bewust van wat je hebt gemist of juist hebt meegemaakt. Ze laten je stilstaan bij de absurditeit van het nieuwe normaal. Én ze laten zien hoe we elkaar kunnen blijven steunen en raken.

 

Stan Gonera, De regels dienen gehandhaafd te worden

 

Met werken van:

Isolde Venrooy

Wanda Tiersma

Stan Gonera

Lees hier de recensie over Support Space in de Metropolis M


 

Parade van onnavolgbare momenten 
Jan Moerbeek en een reactie van Jeanine Vloemans

8 mei 2021 t/m 4 juli 2021

Parade van onnavolgbare momenten
Jan Moerbeek en een reactie van Jeanine Vloemans

Van 8 mei t/m 4 juli 2021 presenteert Willem Twee kunstruimte een grote tentoonstelling met werk van Jan Moerbeek (Halsteren, 1947 – ‘s-Hertogenbosch, 2020). Tegelijkertijd is in dezelfde ruimte een schilderkunstige interventie van Jeanine Vloemans (Rotterdam, 1995) te zien.

De tentoonstelling, getiteld Parade van onnavolgbare momenten naar een werk van Jan Moerbeek uit 2003, is een hommage aan deze in 2020 overleden Brabantse schilder. De ruim 75 werken die hij naliet en hier voor het eerst samen worden getoond, geven inzicht in zijn veelzijdige oeuvre.

Jeanine Vloemans schildert ook, maar waar Moerbeek altijd is blijven vasthouden aan het platte vlak, worden de schilderijen van deze jonge Bossche kunstenaar steeds ruimtelijker. Haar schilderijen zijn vaak onderdeel van ruimtevullende installaties en lopen letterlijk over op de muren en het meubilair.

Hoewel compleet verschillend in stijl en techniek, vinden de werken van Moerbeek en Vloemans elkaar in hun verhalende en fantastische thematiek, fascinatie voor symboliek en drang naar visuele ordening. Daarnaast delen zij een intuïtieve schilderstijl en een helder kleurgebruik. In ruimtes die grenzen aan de zaal waarin het werk van Moerbeek wordt getoond, creëert Vloemans een installatie met nieuw en bestaand werk. Voorafgaand aan de expositie zal ze een maand als artist-in-residence werken in Willem Twee kunstruimte.

Publicatie
Bij de tentoonstelling wordt een publicatie uitgegeven, fraai vormgegeven door Studio Carel Fransen. De publicatie bevat beelden van alle werken van Jan Moerbeek in de tentoonstelling en tekstuele bijdragen van zijn broer Toine Moerbeek, dochter Loren Brouwers en co-curator van de tentoonstelling, Masha van Vliet. Daarnaast bevat de publicatie ook een aparte beeldbijlage met een interview met Jeanine Vloemans.

Werk van Jan Moerbeek gewild bij verzamelaars’, Brabants Dagblad, 15 mei 2021. 


 

Oh, the Places You’d Go
20 mei 2021 t/m 13 juni 2021
De online tentoonstelling Oh, the Places You’d Go speelt zich af in een post-apocalyptische versie van de Willem Twee kunstruimte. Met alleen de iconische pilaren en de bruine tegelvloer als herinnering aan de oorspronkelijke ruimte, dwaal je als bezoeker door een ruïne-achtige omgeving, waarin je steeds weer geconfronteerd wordt met een andere 3D-animatiefilm. In de chatroom kun je contact maken met medebezoekers.

De zes jonge kunstenaars van wie in deze tentoonstelling werk wordt getoond, creëren vanachter hun laptop en gebruikmakend van geavanceerde 3D-software compleet nieuwe, futuristische werelden. Zij behoren tot een generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk en dat is duidelijk te zien. Hun virtuele beeldtaal is tegelijkertijd herkenbaar en vervreemdend.

De tentoonstelling is vernoemd naar een werk van Lukas Engelhardt en Daniel Cherney. Het duo laat hierin zien hoe we dankzij drones voorheen onontgonnen gebieden, zoals de krater van een vulkaan of het hart van een sloppenwijk, via ons beeldscherm kunnen betreden. Jean-Baptiste Castel laat ons de superkrachten van de virtuele camera zien en Carl Herner vraagt zich in zijn werk Floss Forever af in hoeverre onze dansbewegingen nog door onszelf worden bedacht of zijn voorgeprogrammeerd.

Paula Garcia Sans onderzoekt in haar werk de interactie tussen mens en machine. Ceci Sariol gaat in haar dromerige wereld een dialoog aan met haar avatar over hoe in de toekomst simulatietechnieken geïntegreerd zullen raken in de fysieke wereld.

De kunstenaars openen ieder op eigen wijze de discussie over hoe wij ons moeten verhouden tot een wereld waarin de grenzen tussen fysiek en virtueel, werkelijkheid en simulatie, je eigen persoonlijkheid en die van je avatar, steeds vager worden.

Met werk van Jean-Baptiste CastelDaniel CherneyLukas EngelhardtCarl HernerPaula Garcia Sans en Ceci Sariol.

 

ok, prima

Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt willem-twee.nl gebruik van cookies.