Verhuurhuur bij ons een ruimte

Archief kunstruimte 2020

Klik op een titel of scroll naar beneden voor uitgebreide informatie en afbeeldingen.

Overzicht tentoonstellingen 2020:


Ceramic on the Spot: Feel the EKWC Vibe!: 14 december t/m 19 januari, kunstruimte

Glashelder, Fred Geven: 1 januari t/m 31 januari, ikwillem/etaloge

Studiolo van Vermeulen: 11 januari t/m 2 februari, spiegelzaal

Hey Joe, tell us a story: 1 februari 2020 t/m 23 februari 2020, kunstruimte

Glashelder, Bert Govaars: 1 februari 2020 t/m 29 februari 2020, ikwillem/etaloge

Stef Fridael: 8 februari t/m 1 maart, spiegelzaal

Albert van Abbe: 29 februari 2020 t/m 5 april 2020, kunstruimte

Glashelder, Willemijn van Dorp en Roos Terra: 1 maart 2020 t/m 31 maart 2020, ikwillem/etaloge

Peer Vink: 7 maart 2020 t/m 5 april 2020, spiegelzaal

Glashelder, Lisetteh: 1 april 2020 t/m 30 april 2020, ikwillem/etaloge


Ceramic on the Spot, Feel the EKWC Vibe! (terug naar overzicht)
14 december t/m 19 januari, kunstruimte

Artots en Willem Twee kunstruimte presenteren i.s.m. het ekwc Ceramic on the spot, feel the ekwc vibe!, een tentoonstelling met keramisch werk van kunstenaars die verbonden zijn met het ekwc.

Ceramic on the spot, feel the ekwc vibe! is een eclectische mix van stijl, vorm, techniek en experiment. Een tentoonstelling die tevens een onderzoek is naar de opengevouwen chemie bij het ekwc, een vibrerend netwerk dat je voelt als je navigeert in de binnenste cirkel van alumni.

Ode to the clay
In de tentoonstelling resoneert deze vibe in een overkoepelend thema: een ode aan de klei. Het vereren en bezweren van klei (in de ruimste gedachte) zie je terug in de diverse werken. Hier wordt de fascinatie voor het materiaal pas goed zichtbaar! Je voelt en ziet de uitdaging, tegenslag, euforie en strijd die de kunstenaar met het, vaak nog nieuwbakken, materiaal levert.

Met het werk van gerenommeerde en talentvolle kunstenaars laten we de gedetecteerde vibe en klei fascinatie van het ekwc zien op twee verschillende tentoonstellingslocaties: Artots en Willem Twee kunstruimte.

De deelnemende kunstenaars In Willem Twee kunstruimte zijn:
Yasser Ballemans, Mariëlle van den Bergh, Cristiana Vignatelli Bruni, Dorine Camps, Mels Dees, Katherina Heil, Netty van den Heuvel, Manita Kieft, Marja Kennis, Marga Knaven, Bastienne Kramer, Joris Link, Tilmann Meyer-Faje, Adriaan Rees, Anton Reijnders, Roger Ruhulessin , Rob Ruimers en Chikako Watanabe.


Glashelder, Fred Geven (terug naar overzicht)
1 januari t/m 31 januari, ikwillem/etaloge

Ervaren kunstenaars, vormgevers, architecten en ontwerpers presenteren in een solo presentatie hun werk een maand lang achter glas in de ikwillem (presentatieruimte achter glas in de spiegelzaal), etaloge (voormalige portierloge) en in de kast op de kamer van de wethouder onder de naam ‘Glashelder’. Ook kunnen ze kiezen voor een duo presentatie samen met een jonge maker.

De exposanten zijn allemaal professionals en verbonden aan de Willem Twee. Ze werken in hun atelier of werkplaats en exposeren regelmatig. Willem Twee erkend de kracht van verbinding en hecht veel belang aan het onder de aandacht brengen van haar makers/huisgenoten.

Januari 2020 | Fred Geven

Een tak wordt in de handen van Fred Geven een bergkam of een rivier. Een stuk boomschors of blok hout wordt landschap of lucht. Dat wat er al was laat hij zien, maar dan anders. Met kleine ingrepen en eerbied voor het karakter van het hout. Hij maakt beelden en schildert. Daarnaast is hij ook een begenadigd dichter, ook al noemt hij zich niet zo.
‘Ik ben de man van hout en water, geen denker, geen prater. Maar gewoon, van het bos en de zee.’
Daar waar land en zee, bos en water elkaar raken vindt hij zijn inspiratie. Hij zoekt niet maar vindt. Zijn biografie (zie www.fredgeven.nl) gaat niet over prestaties maar over ervaringen en groeimomenten.

‘Langs het water’

Vergeten oevers met varens en bomen, gefluister van loof.
Modder en padden en muggen.
Tapijt van bloemen en muren van riet, de roep van een ral.
Ruigte, nat weiland, een snip, verborgen
eierschalen, een eend en vlakbij een reiger.

Vergeten oevers vol vragen en dromen, ik ben verdoofd
door vlagen van watermunt, bloeiende gagel.
Alle tijd en gelukkig om hier nu te dwalen.
Weer wie ik was met de vogels , de bomen,
de grond en het water, de lucht en geen ander.

De kleine rivier en de wilgen die kraken.
Gedachten gewist en mijn zorgen verdwenen, geruis van de bomen.
Geen spijt en geen morgen, een kind in een tuin.
De ogen gesloten, de handen gevouwen, de haren gekamd.
De varens en bomen, de oevers vergeten.

Fred Geven, ‘Langs het Water’

Fred Geven

Expositie in de Etaloge : ‘Hommage aan Bianca Tangande’


Studiolo van Vermeulen (terug naar overzicht)
11 januari t/m 2 februari, spiegelzaal

Het werk van Ilse Vermeulen wordt gekenmerkt door verzamelingen, series, collecties van-vaak samengestelde-voorwerpen. Het werk wordt misschien wel het best getypeerd door de term intuïtief onderzoek. Waar een wetenschapper via de strakke lijnen van logica en efficiency werkt zoekt Vermeulen eerst intuïtief naar persoonlijke symbolen die voor haar te maken hebben met het leven, de vergankelijkheid en de waarde ervan. Door te verzamelen, te combineren en samenstellingen te maken onttaan er beelden die aan zeggingskracht winnen omdat Ilse Vermeulen tijdens dit proces steeds meer structuur aanbrengt en gerichter naar een ‘eindbeeld’, een kunstwerk toe werkt. Intuïtief zoeken evalueert dan in concreet scheppen.

Het fenomeen ‘Studiolo’ is uitgangspunt voor deze presentatie. De tentoonstelling heeft een wunderkammer-achtige setting waarbij alles de sfeer van onderzoek en experiment uitstraalt. Het kunstproject bestaat slechts gedeeltelijk uit voltooide ‘autonome’ kunstwerken. Ook verzamelingen, foto’s, teksten, gereedschappen, stillevens en andere inspiratiebronnen zijn onderdeel van het project; een kruising tussen een presentatieruimte, museumzaal, studeerkamer en atelier.

De bezoeker wordt in deze tentoonstelling uitgenodigd op onderzoek uit te gaan. De toeschouwer zal zelf lijnen ontdekken van begin (inspiratiebron), proces (bijvoorbeeld onvoltooide werken, schetsen en voorwerpen) en eind (voltooide autonome kunstwerken). Daarnaast kan het geheel ook gezien worden als één groot kunstproject.

Studiolo
De vroegste studeerkamers; studioli.
Voordat er grote galerijen in paleizen werden aangelegd hadden de meeste vorsten al een studiolo. Dit is een kleine studeerkamer waarin vaak boeken en kleine objecten werden opgeslagen ter bestudering door de vorst, geestelijke of rijke burger. Het idee komt uit kloosters waar het een plek was voor studie en meditatie. De eerste Italiaanse studiolo werd in het midden van de 15de eeuw ingericht. Dit vertrek was versierd met de frescocyclus van de muzen (godinnen van kunsten en wetenschap), iets wat in vele andere studioli ook is uitgevoerd omdat het onderwerp zo goed past bij een studeerruimte. In Wunderkammers werden vanaf de zestiende eeuw curiositeiten van over de hele wereld verzameld en tentoongesteld. In die tijd bestond er geen onderscheid tussen kunst en wetenschap zoals dat tegenwoordig wordt gemaakt.

Ilse Vermeulen studeerde, woont en werkt in ’s-Hertogenbosch. Na de tentoonstelling ‘Bouwsels’ in het Noord-Brabants Museum werd ze vooral vertegenwoordigd door Galerie Majke Hüsstege die haar werk toonde op beurzen als de PAN en Realisme en waar ze de solo expositie ‘Vleugelwerken’ had. Daarnaast was haar werk te zien op diverse kunstbeurzen in Engeland, Duitsland en in Skandinavië , in de Vishal in Haarlem en op de Bosch Parade. Haar werk is onder andere vertegenwoordigd in de Wonderkamers van het Gemeentemuseum Den Haag.

Peke Hofman is kunstcriticus en curator. Hij adviseert gemeenten in Nederland op het gebied van kunst in de openbare ruimte en is bestuursvoorzitter van ‘publiek gemaakt’, stichting voor kunst in de openbare ruimte. Tussen 2000 en 2013 was hij directeur van Centra Beeldende kunst onder meer in ’s-Hertogenbosch. Hofman maakte bijna 90 tentoonstellingen met Nederlandse en internationale kunstenaars. Peke Hofman schrijft voor ‘Beelden’, magazine voor ruimtelijk georiënteerde kunst en organiseert kunstreizen in binnen en buitenland.


Hey Joe, tell us a story (terug naar overzicht)
1 februari 2020 t/m 23 februari 2020, kunstruimte

Grafisch Atelier Den Bosch en Willem Twee kunstruimte presenteren de expositie Hey Joe, tell us a story!, een groepsexpositie rondom storytelling.

Storytelling
De tentoonstelling Hey Joe, tell us a story! richt zich op het verhaal. Storytelling als onderwerp gaat uit van een meestal enkelvoudig beeld dat een verhaal vertelt: een ‘verhalend beeld’. Een verhalend beeld creëert ruimte voor associaties, doet een beroep op ons collectieve geheugen en cultureel bepaalde verwachtingspatronen. Het markeert een moment in een verhaal. Het geeft aanleiding tot een ‘ervoor’ en ’erna’. De kunstenaar verbeeldt een richting, de toeschouwer maakt het verhaal.

Maar om een verhaal bij een beeld te kunnen bedenken heb je fantasie nodig. ‘De verhalen zitten allemaal in ons’, schrijft Sarah Sluimer. Ze houdt een pleidooi om vanuit een ander perspectief te kijken om zo tot nieuwe verhalen te komen. Onbevangen kijken, zonder mening, zonder (voor)oordeel, zonder bagage. Je laten leiden door wat je ziet. Je gedachten daarbij laten springen van de hak op de tak, dansen in de wervelwind van Hokusai, verdrinken in de golven van Turner. Dat vereist dat we ons openstellen en durven te fantaseren.

In de kunstruimte worden de werken van gerenommeerde kunstenaars en jonge talenten getoond. Daarnaast is in het Grafisch Atelier de uitkomst te zien van vier kunstenaars die een periode gewerkt hebben in het Grafisch Atelier.
Daar is experimenteel werk en een fotoreportage te zien van Guy Vording, Marijn Kuijper, Marte Zink en Hanna de Haan.

Met dank aan:

particuliere bruikleengevers
SMAK, Gent, België
Museum van Bommel van Dam, Venlo
Heden, Den Haag.


Glashelder, Bert Govaars (terug naar overzicht)
1 februari 2020 t/m 29 februari 2020, ikwillem/etaloge

Kunstenaars, vormgevers, architecten en ontwerpers presenteren gedurende een maand hun werk achter glas in Willem Twee en in de kast op de kamer van de wethouder onder de naam ‘Glashelder’.

De exposanten zijn allemaal professionals en verbonden aan de Willem Twee. Ze werken in hun atelier of werkplaats en exposeren regelmatig.

Willem Twee hecht veel belang aan samenwerkingen met andere organisaties om haar makers/huisgenoten onder de aandacht te brengen.

Titel: Markt
Beeld: Bert Govaars


Stef Fridael (terug naar overzicht)

8 februari t/m 1 maart, spiegelzaal

‘Stef onderzoekt in zijn kunst het leven in al zijn schoonheid en lelijkheid. Hij schildert het leven als last en het leven als geschenk.’

Stef Fridael (1957) is geboren in Indonesië en woont en werkt in Eindhoven. Zijn werk is te zien geweest bij onder andere de Ostrale in Dresden, Neuropa exhibition in Japan en Embassy of Art in Amsterdam.

De oerinstincten van de mens staan centraal in het werk van Fridael. Denk aan angst, lust, veiligheid, misbruik, moed, macht, prestige en status. Om dit weer te geven maakt hij gebruik van beelden die we zien op tv, internet en andere media. Met zijn werk wil Fridael een discussie en een reflectie op gang brengen over de menselijke
ervaringen maar ook over het gegeven beeld.

In de jaren 70 begint Fridael aan een studie grafisch ontwerp. Een paar jaar na zijn afstuderen besluit hij echter in militaire dienst te gaan. Hij werd uitgezonden naar landen als Afghanistan en Kosovo. Waarschijnlijk is daar zijn
fascinatie voor leven en lijden ontstaan. Na zijn militaire dienst richt Fridael zich weer op het schilderen. Hij sluit zich aan bij Artspace Flipside en de Stichting Zesde Kolonne in Eindhoven.

In 2016 kiest Fridael voor een studie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Dit brengt een grote verandering in zijn werk teweeg. Waar eerst zijn grafische opleiding duidelijk te zien was in zijn
schilderijen, is deze nu meer naar de achtergrond verdwenen. Wel zijn dezelfde thema’s nog van toepassing in het werk van Fridael. In zijn nieuwste werken laat hij zien hoe het is om te moeten leven met angst, schaamte,
armoede en schuld. Wat schuilt er onder de ogenschijnlijk ideale buitenkant? Is een sprookje niet hetzelfde als een mooi verpakte nachtmerrie?


Albert van Abbe: OMA (Terug naar overzicht)
29 februari 2020 t/m 5 april 2020, kunstruimte

In het kader van het FAQ Festival presenteert Willem Twee kunstruimte het audio-visuele werk ‘OMA’ van multimediamaker Albert van Abbe.

Met het werk ‘OMA’ herschept Van Abbe met licht en geluid een persoonlijke jeugdherinnering, die in retrospectief het beginpunt vormt voor zijn artistieke praktijk. Met binauraal opgenomen geluid en een lichtprojectie simuleert hij een herkenbare visuele ervaring van voorbijrijdende auto’s in een regenachtige nacht.

Albert van Abbe is bijna twintig jaar actief als DJ en producer. Hij speelde op festivals en in clubs als Berghain in Berlijn, Awakenings Festival en Faust in Seoul. Daarnaast werkte hij aan veel verschillende audiovisuele projecten. De laatste jaren zijn licht, video en de architecturale ruimte een steeds belangrijkere rol gaan spelen in zijn werk, aanvankelijk vooral ter ondersteuning van zijn muziek, maar gaandeweg ook als individuele kunstwerken. Net als zijn elektronische muziek, die zich kenmerkt door een kalmerende en hypnotiserende stijl, hebben zijn lichtinstallaties en videowerken een rustgevende en introspectieve uitwerking.

Tijdens de opening van de tentoonstelling op 29 februari zal Albert van Abbe in zijn tentoonstelling een experimentele live set spelen. In aansluiting op de opening begint om 18:00 uur in Willem Twee poppodium het Boundless Festival.

FAQ Festival: 19, 20, 21 maart

FAQ Festival onderzoekt het grensgebied tussen hedendaagse, experimentele en populaire elektronische muziek, waarbij de luisterervaring centraal staat. Verschillende generaties en diverse genres vinden hier een platform.

Tijdens het FAQ Festival zal er een speciaal programma plaatsvinden in de tentoonstelling. Houd de website in de gaten voor het programma.

Albert van Abbe maakt deel uit van het Talent/Music-Hub Brabant programma, een initiatief van provincie Noord-Brabant in samenwerking met Kunstloc Brabant waarbij talentvolle makers ondersteund en gefaciliteerd worden door Willem Twee studios.


Glashelder, Willemijn van Dorp en Roos Terra (terug naar overzicht)

1 maart 2020 t/m 31 maart 2020, ikwillem/etaloge

Willem Twee wil haar makers/huisgenoten graag onder de aandacht brengen. Kunstenaars, vormgevers, architecten en ontwerpers presenteren gedurende een maand hun werk achter glas in Willem Twee en in de kast op de kamer van de wethouder onder de naam ‘Glashelder’.
De exposanten zijn allemaal professionals en verbonden aan Willem Twee. Ze werken in hun atelier of werkplaats en exposeren regelmatig.

HANDSCHRIFT

Een handschrift is het meest eigene, het hoogst persoonlijke paspoort van ieder mens. Uniek ook, omdat het niet tevoren is `bedacht’: het ontstaat uit het onderbewuste . Zelfs in de eerste prille schrijfpogingen van kleuters zie je al direct individueel verschil. Ergo: het ware Ik laat zich daarin al snel lezen.

In de beeldende kunst is het niet anders.

Deze duo expositie van Willemijn van Dorp en Roos Terra toont twee handschriften, die elk expressie geven aan één zelfde thema. Zie hoe ze elementen uit de natuur, zoals groei, seizoenen, ritme, beweging en verstilling duiden.

Het verschil in schrift is evident. Waar je bij Willemijn duidelijk haar motoriek in het schrift terug ziet is dat wat Roos – al is al het werk handmatig gemaakt – probeert te vermijden. De innerlijk noodzaak – liefde voor de natuur – is wat de twee handschriften verbindt.

Willemijn van Dorp en Roos Terra hebben een atelier in de Willem Twee Fabriek en drukken hun prenten in Grafisch Atelier Den Bosch.

www.roosterra.nl
www.willemijnvandorp.com


Peer Vink: Neon Filled Sights (Terug naar overzicht)
7 maart 2020 t/m 5 april 2020

Peer Vink (Arnhem, 1990), woont en werk in Nijmegen.
Hij presenteert zijn werk als een visuele explosie. Het geheel van zijn werk lijkt een vulkanische uitbarsting; maar zijn individuele werken zijn esthetisch en poëtisch. Ze vertellen een verhaal over de ervaringen en observaties van de kunstenaar en bevatten abstracte en figuratieve elementen. De kunstenaar gelooft in het belang van visuele kunst visueel in plaats van conceptuele kunst.

Peer Vink studeerde Autonoom beeldende kunst aan het AKV | St.Joost. Zijn werk is ondermeer te zien geweest bij Ruis in Nijmegen, Ter Haaf Projects in Amsterdam en tijdens BIG ART in Zaandam. In 2018 werd hij genomineerd voor de Buning Brongers prijs en gesubsidieerd door Talentontwikkeling van professionals van de provincie Gelderland.

www.peervink.com

Curator: Maurice Nuiten


 

Glashelder, Lisetteh (Terug naar overzicht)
1 april 2020 t/m 30 april 2020, ikwillem/etaloge

Willem Twee wil haar makers/huisgenoten graag onder de aandacht brengen. Kunstenaars, vormgevers, architecten en ontwerpers presenteren gedurende een maand hun werk achter glas in Willem Twee en in de kast op de kamer van de wethouder onder de naam ‘Glashelder’.

De exposanten zijn allemaal professionals en verbonden aan Willem Twee. Ze werken in hun atelier of werkplaats en exposeren regelmatig.

Lisetteh kijkt kritisch naar de wereld om haar heen. Dit is het uitgangspunt in bijna al haar werken. Een verontwaardiging, vooral naar mensen. Naar de manier waarop ze zich gedragen, zich voelen, situaties waarin ze zijn beland of die ze creëren en hoe de wereld veranderd door hun toedoen. Dit vertaalt ze in donkere werken, met komische elementen.

Zoals de kleurrijke werken een zwarte ondertoon hebben. Niets is zoals het in eerste instantie lijkt. Lisetteh laat een absurde realiteit zien.
Zij gebruikt hiervoor wisselende technieken en materialen. (grafische technieken, collages, tekeningen, installaties, assemblages of een combinatie van deze vormen.) Het is een doorlopend proces, waarin het ene werk het andere opvolgt. Er is geen eindproduct, maar altijd weer een nieuw begin.

lisetteh.com

ok, prima

Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt willem-twee.nl gebruik van cookies.