The Part and the Whole

Simone Albers
Beeldende kunst

zaterdag 4 februari t/m zondag 9 april 2023

Gratis
Prijs Gratis
Locatie Spiegelzaal
The Part and the Whole

Simone Albers is geïntrigeerd door de natuur en de wetten die haar vormen. Haar schilderijen leunen sterk op wetenschappelijk onderzoek en de beeldtaal daarvan. In series werkt ze telkens één subthema van een overkoepelend onderzoek uit. Net zoals één element in de natuur deel uitmaakt van een groter natuurlijk systeem, zo maakt elk schilderij dat ze in elke serie maakt deel uit van een geheel, dat ze soms presenteert als installaties. 

The Part and the Whole toont een reeks werken uit de serie Fabric of Reality (2019-2022). Deze serie gaat over de manier waarop we het universum bestuderen en deze in beeld brengen. De schilderijen kunnen gezien worden als geconstrueerde landschappen; niet als natuurgetrouwe weergaven zoals wij die met het blote oog kunnen zien. Albers gebruikt hierbij technieken als het marmeren van canvas, waarbij de verf op het oppervlak lijkt te drijven, als een olievlek op water. Daaromheen vormen handgetekende lijnen een raster dat op een geweven stof lijkt: een fabric. Deze bevat geschilderde elementen die Albers ontleent aan wetenschappelijke beelden: van kosmologische structuren tot microscopisch kleine deeltjes, die het massieve en het minuscule samenbrengen.

Albers ziet dit brede scala aan beelden als bemiddelende objecten tussen data, theorie en ons menselijk begripsvermogen. Maar verhelderen ze alleen of verwarren ze soms ook? Zijn deze geconstrueerde beelden op een bepaalde manier completer dan de wereld die we met het blote oog zien? Of creëren ze ook een parallelle werkelijkheid, als een virtueel model dat een extra laag toevoegt? De serie Fabric of Reality is te zien als een weergave van beide: als een verwijzing naar de complexe fenomenen die ten grondslag liggen aan de realiteit, maar ook als een visualisatie van menselijke analyse, die samen een gewoven geheel vormen van wat onze werkelijkheid uitmaakt.

Curator: Linda Köke
Foto: Peter Cox