Zoals kenmerkend voor zijn praktijk, beweegt Vrancken zich zijdelings. Hij ontdekt door het leggen van schuine verbindingen—vaak gekenmerkt door hun poëtische sprong—onderliggende verwantschappen tussen onderwerpen die aanvankelijk onsamenhangend lijken. Deze verbindingen krijgen in zijn kunstwerken vrij baan wanneer hij door middel van overwogen handelingen zoals opdelen, herschikken en ontmantelen zijn onderwerpen poreus maakt. In Obliques getuigt van de vanzelfsprekendheid van Vranckens spel, dat zowel aan het maken van het werk als het situeren ervan ten grondslag ligt. Eerder begaf hij zich als kunstenaar al in ruimtes die vaak te snel als tweederangs worden beschouwd zoals nissen, voetnoten, bijlages, zaalgidsen, uitnodigingen en gastenboeken. In Willem Twee Kunstruimte situeert hij zijn werk boven de werkplekken in plaats van in de kunstruimte. De plek waar normaliter de kunst getoond wordt, blijft leeg. Door buiten de grenzen van de kunstruimte te stappen, benadrukt Vrancken de condities van de Kunstruimte zelf—en de invloed die het uitoefent op de kunst in kwestie—op een onderliggend niveau. Door uitsluitend vanuit de periferie te opereren, toont hij zonder iets toe te voegen de tentoonstellingsruimte zelf, omcirkeld zonder pen.
Reinier Vrancken (1992) woont en werkt in Rotterdam. In 2023 was hij artist-in-residence bij WIELS (Brussel, BE). Solotentoonstellingen vonden plaats bij onder andere P/////AKT (Amsterdam, NL), B09K, (Changsha, CN), Marwan (Amsterdam, NL) en Komplot (Brussel, BE). In duo- en groepstentoonstellingen was zijn werk te zien bij onder andere Magma Maria (Offenbach am Main, DU), SB34—The Pool (Brussel, BE), Rib (Rotterdam, NL), Art Rotterdam (Rotterdam, NL), Tique (Antwerpen, BE), Shimmer (Rotterdam, NL), Museum van Bommel van Dam (Venlo, NL) en Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur (Maastricht, NL).
Afbeeldingen, van boven naar beneden:
*Header: Felix Janssens, 1992. Voorgevel van Gasselstraat 14-16 in 's-Hertogenbosch. De ingang is door architect Marinus van den Wildenberg ontworpen in de vorm van een guillotine.
* A translation between words starting at opposite ends of the alphabet, transparente pagina (Ibo One, 60g), 2021. Prospects, Mondriaan Fonds, kleur & z/w geïll., 170 x 120 mm, 175 pagina's.
* Installatieoverzicht Eyes make a face, eyes make a face – solotentoonstelling Reinier Vrancken, P/////AKT Amsterdam, 17 maart t/m 21 april 2024.
* Flower, dew, twee geslepen tanden aan een kam, 2021. 150 x 32 x 5 mm
* Everybody and everybody else: v.l.n.r. Isabel's clothes and Rabin's smell, Rabin's clothes and Manus' smell, Manus' clothes and Louise's smell, Louise's clothes and Bernadette's smell, 2020: elk 250 x 200 x 150 mm.