Ciconia Consort

en Pieter Wispelwey

Ciconia Consort en Pieter Wispelwey presenteren een door en door Spaans muziekprogramma met slechts één componist van het Iberische schiereiland; Joaquín Turina.

Bestel tickets
Datum 19-03
Prijs € 24,00
Locatie Toonzaal
Ciconia Consort

Spaanse folklore, opzwepende ritmes, castagnetten en flamencodans inspireren al eeuwenlang componisten van over de hele wereld, zodat ook veel geëxporteerde Spaanse klanken uit Europa en Latijns Amerika de revue passeren. De Italiaanse componist Boccherini schreef zijn mysterieuze strijkkwintet ‘La musica notturna’ als nostalgische herinnering aan zijn leven in het nachtelijk, bruisend Madrid. Het verhaal over de verstrooide ridder Don Quijote die in de 17e eeuw ten strijde trok tegen het kwaad en op zoek ging naar zijn geliefde Dulcinea, zette de Fin Sallinen aan tot het schrijven van de ’Nocturnal Dances of Don Juan Quixote’. Het knotsgekke, humoristische werk lijkt meestercellist Pieter Wispelwey op het lijf te zijn geschreven.

De Fransman Ravel werd duidelijk geïnspireerd  door zijn Baskische moeder, die haar jeugd in Madrid doorbracht. Zijn strijkkwartet in F werd subliem georkestreerd door Rudolf Barshai. Tenslotte voert Ciconia Consort u mee naar het temperament en de melancholie van het Zuid-Amerikaanse continent met ‘Danzón nr. 2’ van de Mexicaanse componist Arturo Márquez.


LUIGI BOCCHERINI (1743-1805) - La musica notturna delle strade di Madrid, Op. 30 no. 6
JOAQUÍN TURINA (1882 - 1949) - La oración del torero
AULIS SALLINEN (1935) - Nocturnal Dances of Don Juan Quixote voor cello en strijkorkest
MAURICE RAVEL (1875 - 1937) - Kwartet in F (arrangement Rudolph Barshai)
ARTURO MÁRQUEZ (1950) - Danzon no. 2        

Bestel tickets

Datum 19-03
Tijd 15:00
Locatie Toonzaal
Zaal Foyer + Toonzaal

Ciconia Consort

een spetterend, tot in de puntjes verzorgd ensemble” - Klassieke Zaken

Door verrassende programma’s en hoge speelkwaliteit ontvangt het Ciconia Consort nationale en internationale erkenning. Het orkest biedt niet alleen een concert maar ook een echte avond of middag uit. Concertprogramma’s zijn thematisch van opzet en worden vaak gecombineerd met andere disciplines zoals: theater, literatuur en wetenschap. De programmering speelt daarbij regelmatig in op maatschappelijk actuele thema’s. Met recht kan Ciconia Consort zich een eigentijds klassiek ensemble noemen.

Het strijkorkest Ciconia Consort is een internationaal gezelschap van 20 jonge musici en staat onder leiding van Dick van Gasteren. Het orkest is opgericht in 2012 en treedt op in heel Nederland, met als vaste concertlocatie de Nieuwe Kerk in Den Haag. Ciconia heeft een breed repertoire opgebouwd en speelt muziek uit alle stijlperioden, met een accent op laatromantische en moderne muziek. Naast de grote strijkerswerken speelde het orkest ook onbekende meesterwerken, Nederlandse premières en wereldpremières, zoals Willem Mengelberg’s Sinfonietta voor strijkorkest, Willem van Otterloo’s Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest en het door Bert Mooiman gerecontstrueerde Strijksextet van Arthur Nikisch. Op de debuut-cd French Music for String Orchestra zijn de zelden uitgevoerde Eerste symfonie voor strijkorkest van Jaques Castérède en Sur les flots lointains van Charles Koechlin te horen.

Inmiddels bracht het ensemble vier internationaal gelauwerde cd’s uit die regelmatig zijn te horen op internationale radiostations zoals ABC Classic (Australië), het Duitse SWR2 en de Britse BBC. Op Radio 4 is het orkest regelmatig te horen in programma’s zoals Avondconcert, Vrije Geluiden, Muziekfabriek, Diskotabel en Muziekwijzer. In het voorjaar van 2021 werd een live televisie-registratie verzorgd door de NTR met het programma De weg naar Hollywood, die diverse malen op NPO2 Extra werd uitgezonden.

Meer informatie www.ciconiaconsort.nl

Pieter Wispelwey
Cellist Pieter Wispelwey studeerde cello bij Anner Bijlsma, gevolgd door lessen van Paul Katz in de Verenigde Staten en William Pleeth in Groot-Brittannië. In 1992 werd hem de Nederlandse muziekprijs uitgereikt.
Zijn debuut-CD in 1990 voor Channel Classics Records met Bachs Cellosuites werd lovend ontvangen. Nieuwe CD-opnamen volgden met muziek van Britten, Beethoven, Brahms, Kodály. Zijn indrukwekkende discografie onder de labels 'Channel Classics', 'Onynx' en 'Evil Penguin Classics' kent inmiddels meer dan 20 albums, waaronder het celloconcert van Walton (Sydney Symphony Orchestra), Prokofiev's ‘Symphonie Concertante’ (Rotterdams Philharmonisch Orkest), Brittens ‘Cello Symphony’ (Symfonieorkest Vlaanderen) en unieke werken van Schubert voor cello en piano (Fantasy D934 Grand Duo D574, Arpeggione Sonata) op historische instrumenten.

Pieter Wispelwey voelt zich net zo thuis op de moderne cello als op de barokcello. Dit is uitzonderlijk, aangezien het spelen op darmsnaren een andere techniek vereist dan op snaren van staal. Zijn stilistisch bewustzijn, originele interpretaties, fenomenale technische beheersing en de wil om alles uit te willen voeren en op te nemen, maken hem tot een van de prominentste cellisten van deze tijd.

Wispelwey's carrière strekt zich uit over vijf continenten en hij speelde als solist met toonaangevende orkesten; Boston Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment en Gewandhaus Orchester Leipzig.
Pieter Wispelwey verzorgt met grote regelmaat kamermuziek-optredens over de hele wereld, zoals in Londen, Parijs, Berlijn, Milaan, Buenos Aires, Sydney, Los Angeles en New York. Hij was eerder solist bij het Ciconia Consort met Stravinsky’s ‘Suite Italienne’.
Pieter bespeelt een Giovanni Battista Guadagnini cello uit 1760 en een Rombouts barok cello uit 1710.

“Cello playing of incomparable technical and musical accomplishment”                The Sunday Times
“Wispelwey’s playing is at once supremely lyrical and furiously intense”                The Guardian
"Wispelwey is one of the deepest of contemporary cellists”                                      American Record Guide
“Deeply communicative and highly individual performances”                                   New York Times
“An outstanding cellist and a really wonderful musician”                                            Gramophone